Rotator zdjęć

Główna treść strony 2013

Relacja z XXXIII sesji Rady Miejskiej w Serocku

W dniu 25 lutego 2013r. odbyła się XXXIII sesja Rady Miejskiej w Serocku, która obejmowała swoim programem 21 punktów. Obrady poprowadził Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej w Serocku Pan Józef Lutomirski, który zaproponował zmianę porządku poprzez wprowadzenie pod obrady projektu uchwały w sprawie wprowadzenia zmian  w statucie Miasta i Gminy Serock. Propozycja ta nie uzyskała wymaganej większości głosów radnych. Po przyjęciu porządku obrad przystąpiono do jego realizacji.

W pierwszej kolejności została rozpatrzona uchwała w sprawie skargi na działalność burmistrza Miasta i Gminy Serock. Po przedstawieniu stanowiska Komisji Rewizyjnej oraz wyjaśnień Burmistrza, radni uznali skargę za bezzasadną.

Z inicjatywy burmistrza przedstawione zostały zmiany do podjętych w 2012r. przez Radę Miejską tzw. programów osłonowych, tj. „Serocka Karta Dużej Rodziny 3+” oraz gminnego programu osłonowego w zakresie zmniejszenia wydatków poniesionych na leki przez mieszkańców Miasta i Gminy Serock. Zmiany dotyczyły przede wszystkim doprecyzowania istniejących już zapisów oraz wprowadzenia dodatkowych zapisów dotyczących ulg, m.in. za wodę i czynsz mieszkaniowy w lokalach mieszkaniowych wchodzących w skład zasobu Miasta i Gminy Serock. W trakcie prezentacji projektu uchwały burmistrz zapowiedział, że na następnej sesji zwróci się do Rady Miejskiej ze stosownym projektem uchwały wprowadzającej ulgi także w opłatach ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za odbiór i zagospodarowanie odpadów. Podczas dyskusji nad projektem uchwały radna Grażyna Woźnicka zaproponowała zmianę do jej treści polegającą na wprowadzeniu zapisu dającego podstawę do zastosowania ulgi także w opłacie za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Wniosek radnej uzyskał większość głosów, jednakże uchwała nie została przyjęta z uwagi na konieczność przeprowadzenia analizy prawnej w celu sformułowania spójnej z innymi przepisami prawa propozycji zmiany.

Kolejny projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian do uchwały w sprawie przyjęcia gminnego programu osłonowego w zakresie zmniejszenia wydatków poniesionych na leki przez mieszkańców Miasta i Gminy Serock uzyskał większość głosów. Przyjęte zmiany dają m.in. możliwość przedłożenia „bieżącej” faktury z zakupu leków, tj. z miesiąca złożenia wniosku oraz wprowadzają możliwość dołączenia do wniosku odpisu faktury.


Bardzo ważnym punktem porządku obrad była dyskusja nad przedłożonymi przez burmistrza projektami uchwał związanymi ze zmienioną ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, która wprowadziła konieczność wdrożenia przez gminy nowego systemu gospodarowaniem odpadami komunalnymi. Zarówno radni, jak i sołtysi zgłaszali wiele pytań w tym zakresie. Po wyjaśnieniu wszelkich wątpliwości, Rada Miejska przyjęła uchwałę w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawek opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie gminy Miasto i Gmina Serock, określając jednocześnie stawkę opłaty na jednego mieszkańca. Z treści podjętej uchwały wynika, że w przypadku gdy odpady zbierane będą w sposób selektywny opłata wyniesie 10zł oraz 20zł, jeśli odpady będą zbierane w sposób nieselektywny (zmieszany). Podjęta została także uchwała określająca wzór deklaracji, jaką każdy właściciel nieruchomości będzie miał obowiązek złożyć w terminie do 30.04.2013r.
W dalszej kolejności radni przyjęli uchwałę określającą termin, częstotliwość i tryb uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, zgodnie z którą terminy opłaty pokrywają się z ratami wpłat podatku od nieruchomości. Opłaty będzie można wnosić przelewem na rachunek bankowy urzędu, w kasie urzędu lub w drodze inkasa za pośrednictwem sołtysów.

Z inicjatywy burmistrza radni podjęli również uchwałę w sprawie taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę odbiorców zaopatrywanych z urządzeń wodociągowych będących w posiadaniu Miejsko-Gminnego Zakładu Wodociągowego na terenie gminy Miasto i Gmina Serock. Taryfa za zbiorowe zaopatrzenie w wodę została określona na poziomie 2,50zł za 1m3 wody. Cena wody uwzględnia 4% wzrostu wskaźnika inflacji i jest najniższą ceną za 1m3 wody wśród okolicznych gmin.
W dalszej kolejności burmistrz przedstawił projekt uchwały dotyczący przekazania gminie Nasielsk samochodu pożarniczego.

Burmistrz zwrócił się także do radnych o podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie w kwocie 383.800zł na realizację zadania „Przebudowa wodociągu azbestocementowego w Wierzbicy”. Uchwała została przyjęta przy 11 głosach za i 1 głosie wstrzymującym. Dokonano zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta i Gminy Serock na lata 2013-2021 oraz zmian w budżecie Miasta i Gminy Serock w 2013r. Główne zmiany dotyczyły przede wszystkim zwiększenia wydatków inwestycyjnych na realizację zadania „Przebudowa nawierzchni na ul. Miłosza w Serocku” oraz związana była z otrzymaniem środków z Samorządu Województwa Mazowieckiego na realizację „Programu rozwoju tenisa stołowego w gminie Serock”. Radni przyjęli także protokół Komisji Rewizyjnej z kontroli Miejsko-Gminnego Zakładu Gospodarki Komunalnej w zakresie prowadzonej gospodarki finansowej za okres styczeń- wrzesień 2012r.

Radni zgłosili także zapytania i interpelacje, na które uzyskali odpowiedź ze strony burmistrza. W sprawach różnych dużo uwagi poświęcono tematowi komunikacji lokalnej. Radni i sołtysi zwrócili się również do burmistrza z prośbą o podjęcie działań w związku z kontrowersjami wokół prac działającej na zlecenie Starosty Legionowskiego firmy dokonującej ustaleń przebiegu granic działek ewidencyjnych na terenie gminy Serock.

Szczegółowe informacje na temat przebiegu sesji znajdą się w protokole z XXXIII sesji Rady Miejskiej w Serocku.

Referat Obsługi Rady Miejskiej
i Spraw Prawnych