Relacja z LI sesji Rady Miejskiej
W dniu 30 czerwca 2014r. odbyła się LI sesja Rady Miejskiej w Serocku.
Po przedstawieniu przez Przewodniczącego i Burmistrza informacji o działalności między sesjami oraz złożeniu przez radnych zapytań i interpelacji, przystąpiono do rozpatrywania projektów przedłożonych przez Burmistrza uchwał.
W pierwszej kolejności zostały rozpatrzone projekty uchwał dotyczące upoważnienia Burmistrza do złożenia wniosku o dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Oś Priorytetowa I- Gospodarka wodno- ściekowa oraz przyjęcia do realizacji przedsięwzięć związanych z rozbudową kanalizacji sanitarnej w Serocku oraz na terenie gminy Serock.
Ważnym punktem porządku obrad sesji była podjęta przez Radę Miejską uchwała w sprawie połączenia samorządowych instytucji kultury- Ośrodka Kultury w Serocku oraz Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy Serock. W 2013r. radni wyrazili zamiar połączenia ww. instytucji. Połączenie ww. instytucji w jedną samorządową instytucję kultury o nazwie Centrum Kultury i Czytelnictwa w Serocku nastąpi z dniem 1 stycznia 2015r. Radni przyjęli uchwałę przy 11 głosach za, 2 radnych było przeciw, 2 radnych wstrzymało się od głosu.
W związku z wnioskiem Komendanta 26 Wojskowego Oddziału Gospodarczego w Zegrzu, Rada Miejska wyraziła zgodę na wykorzystanie herbu gminy Miasto i Gmina Serock na odznace pamiątkowej 26 Wojskowego Oddziału Gospodarczego.
Z inicjatywy Burmistrza podjęta została również uchwała określająca zasady dofinansowania wymiany systemów grzewczych na systemy proekologiczne na terenie gminy Miasto i Gmina Serock. Zgodnie z uchwałą dofinansowanie będzie wynosiło 3.000zł. Przedmiotowa uchwała wpłynie na wzrost zainteresowania wymianą przestarzałych, nieekologicznych systemów grzewczych i docelowo będzie miała wpływ na poprawę jakości powietrza w gminie. Uchwała została przyjęta przy 13 głosach za i 2 głosach wstrzymujących.
Wprowadzono również zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta i Gminy Serock na lata 2014-2021 oraz zmiany w budżecie gminy w 2014r. Zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej polegały przede wszystkim na dostosowaniu nakładów finansowych w poszczególnych latach w określonych przedsięwzięciach. Wprowadzone zostało także nowe przedsięwzięcie „Odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości
z terenu Miasta i Gminy Serock” w związku z potrzebą ogłoszenia nowego przetargu na odbiór odpadów komunalnych na lata 2015-2016. Zmiany w budżecie dotyczyły wprowadzenia i przekazania otrzymanych dotacji do jednostek organizacyjnych gminy. Zabezpieczone zostały środki na zadanie związane z usuwaniem i unieszkodliwianiem azbestu na terenie gminy Serock, jak również na remont placu zabaw na osiedlu Nowy Świat w Serocku. Za przyjęciem ww. uchwał głosowało 11 radnych, natomiast 4 radnych- członków Klubu Radnych „Porozumienie i Dialog” wstrzymało się od głosu.
Następnie przystąpiono do realizacji punktu porządku obrad dotyczącego przyjęcia sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z wykonania budżetu Miasta i Gminy Serock za 2013r. oraz udzielenia Burmistrzowi absolutorium z tytułu wykonania budżetu za 2013r.
W swoim wystąpieniu Burmistrz podkreślał, że rok 2013 można uznać za rok dobry pod względem finansowym i gospodarczym. Gmina pozyskała 5.650.000zł ze środków zewnętrznych, w tym 4.328.961,15zł stanowiły środki pochodzące z Unii Europejskiej.
W 2013r. na wydatki inwestycyjne gmina poniosła kwotę 8.975.940,44zł. Do najważniejszych inwestycji należy zaliczyć budowę sieci wodociągowej w Wierzbicy, budowę kanalizacji sanitarnej w Jadwisinie na ul. Dojazdowej i ul. Okrężnej oraz na ul. Dworkowej i ul. Szaniawskiego wraz z przepompownią ścieków. Największą inwestycją rozpoczętą w ubiegłym roku była budowa sieci wodociągowej i kanalizacyjnej w rejonie Borowej Góry i Stasiego Lasu. W 2013r. były również realizowane inwestycje drogowe związane z przebudową ulic czy budową chodników. Ważną inwestycją zakończoną w 2013r. była budowa budynku wielorodzinnego w Jadwisinie, w ramach której przekazano do użytkowania 20 mieszkań.
Warto podkreślić, że gmina Serock za 2013r. za swoją działalność otrzymała następujące wyróżnienia: Gminny Lider Recyklingu, Samorządowy Lider Edukacji oraz Sportowa Gmina.
Następnie Burmistrz podziękował radnym Rady Miejskiej z Przewodniczącym Rady na czele, sołtysom, radom sołeckim, dyrektorom jednostek organizacyjnych, kierownikom, urzędnikom oraz wszystkim osobom, które pracowały na dobry wynik finansowy za rok 2013.
Po przedstawieniu stanowisk stałych Komisji Rady Miejskiej, które pozytywnie zaopiniowały sprawozdanie z wykonania budżetu, Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Jolanta Kaczmarska odczytała wniosek Komisji dotyczący udzielenia Burmistrzowi Miasta i Gminy Serock absolutorium za 2013r.
Stanowisko w sprawie sprawozdania z wykonania budżetu za 2013r. w imieniu Klubu Radnych „Porozumienie i Dialog” przedstawiła Przewodnicząca Klubu Radnych Grażyna Woźnicka. Klub negatywnie ocenił sprawozdanie z wykonania budżetu i był przeciwny podjęciu uchwały o udzieleniu Burmistrzowi absolutorium z tytułu wykonania budżetu za 2013r.
W następnej kolejności przystąpiono do głosowania nad uchwałą w sprawie udzielenia Burmistrzowi Miasta i Gminy Serock absolutorium z tytułu wykonania budżetu za 2013r. Za udzieleniem absolutorium głosowało 10 radnych, 5 radnych – członków Klubu Radnych „Porozumienie i Dialog” głosowało przeciw.
Po zakończeniu głosowania Burmistrz podziękował za udzielone absolutorium.
W punkcie dotyczącym spraw różnych radni i sołtysi zgłosili bieżące problemy, na które odpowiedź zostanie udzielona w formie pisemnej.
Szczegółowe informacje na temat przebiegu sesji znajdą się w protokole z LI sesji Rady Miejskiej w Serocku.
Referat Obsługi Rady Miejskiej i Spraw Prawnych