Rotator zdjęć

Główna treść strony 2014

Rozpoczyna się odbudowa zapory bocznej na odcinku Łacha – Kania

Szanowni Państwo
z satysfakcją informujemy, że Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Warszawie, w wyniku przeprowadzonego przetargu wyłonił wykonawcę projektu o nazwie „Odbudowa zapory bocznej Jeziora Zegrzyńskiego na odcinku Łacha – Kania”.
Wykonawcą odbudowy jest firma SKANSKA SA, ul. Gen. J. Zajączka 9, 01-518 Warszawa, która już w czerwcu 2014 r. rozpoczyna realizację projektu.         
W ten sposób zakończył się sukcesem pierwszy etap starań gminy i mieszkańców miejscowości zagrożonych zalaniem o poprawę bezpieczeństwa przeciwpowodziowego.
Przypominam, że począwszy od 2007 r. Burmistrz Miasta i Gminy Serock oraz mieszkańcy zagrożonych miejscowości wielokrotnie występowali do wszystkich organów odpowiedzialnych za ochronę przeciwpowodziową w województwie mazowieckim i państwie o przeprowadzenie prac bagrowniczych na ujściowym odcinku Bugu oraz dokonanie oceny stanu technicznego i odbudowę zapór bocznych.
Stosowne pisma kierowane były do: Wojewody Mazowieckiego, Mazowieckiego Wo-jewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego, Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Warszawie, Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, Dyrektora Wydziały Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego MUW w Warszawie, Kierownika Zarządu Zlewni w Dębem oraz Starosty Legionowskiego.
Zapory boczne jeziora Zegrzyńskiego chronią znaczne obszary terenu zabudowanego zarówno przez budownictwo wiejskie – gospodarstwa rolne, jak i rekreacyjne. Teren chroniony przez zaporę jest szczególnie narażony na niebezpieczeństwo wystąpienia powodzi, gdyż na odcinku cofkowym Jeziora Zegrzyńskiego rzeka stwarza zagrożenie powstania zatorów lodowych.
      Zapora boczna Łacha – Kania o długości 5 150 m chroni obszary w widłach Narwi i Bugu od mostu w Wierzbicy do m. Kania Polska. Projektowana odbudowa będzie polegała min. na podwyższeniu i poszerzeniu korony istniejącego nasypu zapory do normatywnych wymiarów. Rozbudowa będzie prowadzona w kierunku zbiornika. Korpus zapory uszczelniony zostanie w osi przesłoną przeciwfiltracyjną. W podstawie skarpy odpowietrznej nasypu odtworzony zostanie drenaż rurowy. Na rozbudowywanych odcinkach zostanie wykonane zabezpieczenie przeciwbobrowe z siatki stalowej.
Łączny koszt odbudowy: 9.507432,10 zł.
Przewidywany termin zakończenia prac remontowych dnia 31 października 2015.

Edward Kowalewski
Inspektor ds. Obronności i Obrony Cywilnej