Budżet na 2015 rok
W dniu 22 grudnia 2014r. Rada Miejska w Serocku przyjęła budżet na 2015 rok przedstawiony przez Burmistrza Miasta i Gminy Serock.
Burmistrz Sylwester Sokolnicki podziękował Radzie Miejskiej za uchwalenie planu i uznał go za ambitny, stabilny i odpowiedzialny. Jest to budżet wynikający z konsultacji społecznych, przy jego konstruowaniu kierowano się koniecznością zaspokajania najważniejszych potrzeb mieszkańców oraz wymogiem realizacji zadań własnych i zleconych, określonych ustawami.
Dochody oraz wydatki zostały zaplanowane z uwzględnieniem aktualnej sytuacji gospodarczej i finansowej, co pozwoli na realizację wielu oczekiwań i potrzeb mieszkańców. Budżet roku 2015 został powiązany z Wieloletnią Prognozą Finansową, co umożliwi zintegrowanie z wieloletnim działaniem zawartym w Planie Rozwoju Lokalnego Miasta i Gminy Serock.
Wysokość dochodów jak i wydatków, zawartych w budżecie jest szacunkowa, zmienia się w ciągu roku. W praktyce budżet jest dokumentem elastycznym, w ciągu roku budżetowego, kilkakrotnie bowiem wprowadza się korekty budżetowe.
Budżet na rok 2015 został stworzony z myślą o nowej perspektywie unijnej 2014 – 2020, stąd też zabezpieczono środki na wkład własny w przypadku uzyskania dofinansowań na realizację projektów.
Dochody budżetu Miasta i Gminy Serock zaplanowano na poziomie 49.809.619 zł i tworzą je:
- dochody własne, na które składają się przede wszystkim podatki i opłaty lokalne – 18.540.395 zł
- subwencja – 12.618.215 zł,
- PIT – 11.600.000 zł
- dochody majątkowe – 3.177.963 zł,
- dotacje celowe – 3.873.046 zł.
Warto wspomnieć, iż Rada Miejska w Serocku nie podniosła stawek podatkowych na 2015r., utrzymując je na poziomie roku 2013, a jeśli chodzi o podatek rolny to został on zmniejszony z kwoty 61,37 zł do kwoty 40 zł za kwintal.
Wydatki budżetowe zaplanowano na poziomie 51.296.156,24 zł, tym:
- wydatki bieżące – 39.943.930,26 zł
- wydatki majątkowe – 11.352.225,98 zł.
Największe wydatki wg. klasyfikacji budżetowej zostaną przeznaczone na:
- oświata i wychowanie, edukacyjna opieka wychowawcza – 17.146.516 zł,
- gospodarka komunalna – 8.076.773,60 zł,
- transport i łączność – 6.649.942 zł,
- zadania statutowe w ramach administracji publicznej – 5.766.489,21 zł,
- pomoc społeczna i ochrona zdrowia – 4.944.345 zł,
- rolnictwo – 2.911.700 zł.,
- kultura i ochrona dziedzictwa narodowego – 2.730.500,89 zł.,
- gospodarka mieszkaniowa i działalność usługowa – 1.224.780 zł.,
- bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa – 947.500 zł.
Zaplanowano również środki na dalsze działania związane z rozszerzeniem zakresu komunikacji lokalnej oraz zabezpieczono środki na dofinansowanie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków oraz na wymianę systemów grzewczych na systemy proekologiczne na terenie gminy Miasto i Gmina Serock.
Ponadto zabezpieczono środki na kontynuację wdrożonych w roku 2012 programów osłonowych, tj. Serocką Kartę Dużej Rodziny 3+ oraz program związany ze zmniejszeniem wydatków ponoszonych przez mieszkańców na zakup leków.
Gminę czeka wiele zadań inwestycyjnych – tych kontynuowanych jak i nowych przedsięwzięć.
W ramach tej kwoty (ponad jedenaście milionów zł) realizowane będą zadania z zakresu gospodarki wodno – ściekowej, modernizacji dróg gminnych, poprawy bezpieczeństwa publicznego oraz zwiększenia atrakcyjności turystycznej gminy. W każdym z wymienionych zakresów, zadania określone w planie budżetowym, stanowią konsekwencję wcześniej podjętych działań, wykonanych dokumentacji, złożonych wniosków o dofinansowania zewnętrzne oraz uzyskanych już dofinansowań. Realizacja zadań inwestycyjnych możliwa jest w dużej mierze, dzięki pozyskanym środkom unijnym.
W 2015r. zaplanowano przygotowanie nowych przedsięwzięć, z których warto wymienić: projekt budowy centrum rekreacji w Serocku, ul. Pułtuska, kontynuację rozbudowy sieci kanalizacji sanitarnej w mieście i na terenie gminy, opracowanie dokumentacji technicznej na przebudowę systemu kanalizacyjnego w Zegrzu, projekt łącznika przy Szkole Podstawowej w Jadwisinie, rozbudowę sieci wodociągowych na terenie gminy oraz modernizację dróg gminnych wraz z budową oświetlenia drogowego. Są to przedsięwzięcia wieloletnie mające charakter majątkowy jak i bieżący, dlatego wcześniejsze planowanie tych zadań ze względu na odpowiednie zabezpieczenie środków w okresie kilkuletnim stanowi istotny element gospodarki finansowej gminy.
Pomimo trudnej sytuacji gospodarczej kraju i wynikającego stąd zagrożenia wykonania dochodów, w budżecie zabezpieczono środki finansowe, zarówno na realizację zadań bieżących jak i inwestycyjnych, niezbędnych dla poprawy jakości życia mieszkańców.