Przygotowanie Miasta i Gminy Serock z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej
W sobotę, 22 listopada 2014 r., w strażnicy OSP Stanisławowo odbyło się „Szkolenie podstawowe z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej”.
W szkoleniu brali udział:
- dyrektorzy i kierownicy jednostek organizacyjnych gminy, wykonujący zadania z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej,
- dyrektorzy gminnych placówek oświatowych /dyrektorzy szkół i przedszkoli/
- wytypowany personel gminnych formacji obrony cywilnej w tym pracownicy Urzędu Miasta i Gminy w Serocku, pracownicy jednostek organizacyjnych gminy, przedstawiciele sołectw oraz członkowie gminnych jednostek OSP.
Zasadniczym celem szkolenia było przygotowanie administracji samorządowej do realizacji zadań z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej w tym przygotowanie pracowników Urzędu Miasta i Gminy w Serocku, jednostek organizacyjnych gminy oraz członków formacji obrony cywilnej do realizacji zadań z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej.
Szkolenie zaplanowane już w styczniu 2014 r. do realizacji w październiku 2014 r., z uwagi na niestabilną sytuację polityczną i militarną w kraju sąsiadującym z Polską, stało się nadzwyczaj aktualne.
Szkolenie obejmowało 14 godzin dydaktycznych i zrealizowane zostało w dniach 2, 16, 30 października oraz 22 listopada 2014 r. Prowadzącymi wykłady byli instruktorzy obrony cywilnej z wieloletnim doświadczeniem pedagogicznym i dydaktycznym.
Problematyka szkoleniowa dotyczyła niżej wymienionych treści edukacyjnych:
- ochrona ludności i obrona cywilna w systemie obronności państwa;
- zadania i kompetencje organów administracji publicznej, służb, inspekcji, straży w zakresie ochrony ludności, obrony cywilnej i ochrony dóbr kultury;
- wybrane zagadnienia z zarządzania w sytuacjach kryzysowych;
- międzynarodowe prawo humanitarne w aspektach dotyczących ochrony ludności i obrony cywilnej oraz ochrony dóbr kultury;
- formacje obrony cywilnej – zadania, sposób organizacji, wyposażenie, zasady osiągania gotowości do działania /zadania i struktura gminnych formacji OC/;
- psychologiczne aspekty sytuacji kryzysowych, ze szczególnym uwzględnieniem udzielania pomocy psychologicznej osobom poszkodowanym oraz ratownikom;
- sposoby postępowania w kontaktach z mediami w sytuacjach kryzysowych, rola mediów w sytuacjach kryzysowych;
- reklamowanie osób funkcyjnych, nadawanie przydziałów organizacyjno-mobilizacyjnych oraz świadczenia na rzecz obrony cywilnej;
- założenia i funkcjonowanie systemu alarmowania i ostrzegania - System Wykrywania i Alarmowania (SWA) oraz System Wczesnego Ostrzegania (SWO) na szczeblu gminy;
- wybrane zagadnienia z zakresu powszechnej samoobrony ludności;
- zadania organizacji pozarządowych w systemie ochrony ludności i obrony cywilnej;
- zasady ewakuacji ludności, zwierząt i mienia na wypadek masowego zagrożenia (ewakuacja III stopnia w Mieście i Gminie Serock);
- organizacja i wyposażenie gminnego magazynu obrony cywilnej.
Szkolenie ukończyło 45 osób, które pozytywnie zdały sprawdzian pisemny z tematyki zrealizowanego szkolenia.
Osoby te otrzymały z rąk głównego organizatora szkolenia tj. Sylwestra Sokolnickiego, Burmistrza Miasta i Gminy Serock, świadectwa ukończenia szkolenia podstawowego z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej.
Korzystając z nadążającej się okazji obecna na szkoleniu pani Anna Romanowska, sołtys Stanisławowa, strażacy z jednostki OSP Stanisławowo jako gospodarze spotkania oraz uczestnicy kursu złożyli gratulacje burmistrzowi z tytułu odniesionego sukcesu wyborczego w wyborach na Burmistrza Miasta i Gminy Serock – 16 listopad 2014 r.
Edward Kowalewski