Rotator zdjęć

Główna treść strony 2015

Zakończenie prac remontowych na zaporach bocznych rzeki Bug

Szanowni Państwo

Zgodnie ze złożoną przeze minie obietnicą o informowaniu Państwa o stanie realizacji prac remontowych na zaporach bocznych rzeki Bug, mam przyjemność zakomunikować o zakończeniu wszystkich prac przewidzianych na 2015 r.

Zarządcą zapór bocznych Jezioro Zegrzyńskiego w granicach odpowiedzialności naszej gminy i jednocześnie beneficjentem projektów jest Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Warszawie, ul. Zarzecze 13B, 03-194 Warszawa, woj. mazowieckie i jako reprezentant administracji rządowej niezespolonej pełnił funkcje zamawiającego.

Dzieląc się z Państwem wiedzą uzyskaną od Kierownictwa Zarządu Zlewni w Dębe oraz uzyskaną z bezpośredniej obserwacji prowadzonych inwestycji, informuję, że zadania remontowe realizowane były w ramach trzech projektów:

  1. „Odbudowa zapory bocznej Jeziora Zegrzyńskiego na odcinku Łacha – Kania” - odbiór końcowy odbył się 6 listopada 2015 r.
  2. "Remont zapory bocznej Jeziora Zegrzyńskiego Kania-Popowo"- odbiór końcowy odbył się 10 grudnia 2015 r.
  3. "Udrożnienie ujściowego odcinka rzeki Bug od ujścia do rz. Narew do km 5+000 - Etap I" - odbiór końcowy odbył się 10 grudnia 2015 r.

Celem bezpośrednim wszystkich projektów było zapobieganie zagrożeniom naturalnym i ograniczenie ich skutków, jak również zwiększenie bezpieczeństwa mieszkańców wszystkich zagrożonych miejscowości a w szczególności m. Cupel, Kania Nowa, Kania Polska,  i Nowa Wieś.

Należy pamiętać, że znaczne spiętrzenia wody typu zatorowego stanowiły w przeszłości zagrożenie dla zapór bocznych Jeziora Zegrzyńskiego w granicach odpowiedzialności gminy oraz na odcinkach: Kania-Popowo i Arciechów-Kuligów, a także dla terenów nadrzecznych, położonych na obszarach nieobwałowanych powyżej miejscowości Popowo-Parcele i Kuligów.

Informuję Państwa, że remont zapory bocznej Łacha – Kania na długości 5150 m polegał na:

  • wykonaniu uszczelnienia korpusu zapory i podłoża pionową przesłoną przeciwfiltrcyjną o głębokości 8.0 m,
  • podwyższeniu korony zapory w miejscach gdzie tego wymagała,
  • budowie dróg serwisowych,
  • odbudowie w podstawie skarpy odpowietrznej drenażu rurowego o długości 5072.0 m i średnicy d = 300 mm,
  • odmuleniu dna i skorygowanie niwelety wraz z umocnieniem istniejących rowów przyzaporowych o łącznej długości: 4276m,
  • zabezpieczeniu skarpy odwodnej zapory siatką, w celu ochrony przed bobrami.
  • zabezpieczeniu skarp rowów przyzaporowych siatką, w celu ochrony przed bobrami.
  • wykonaniu nowego umocnionego odcinka rowu D o długości 85 m.

 

Remont zapory bocznej Kania - Popowo na długości 3000 m polegał natomiast na:

  • wykonaniu uszczelnienia korpusu zapory i podłoża pionową przesłoną przeciwfiltrcyjną o głębokość 10.0 m,
  • podwyższenie korony zapory w miejscach gdzie tego wymagała,
  • przebudowę odcinków wjazdów na zaporę;
  • budowę nowych schodków na koronę, gdzie ich brakuje, bądź przebudowę istniejących schodków, gdzie korona będzie podwyższana,
  • dobudowę końcowego odcinka zapory na długości 35 m,
  •  remontu nawierzchni na koronie zapory,
  • odtworzeniu słupków hektometrowych i barier wałowych,
  • zabezpieczenie skarpy odwodnej zapory siatką, w celu ochrony przed bobrami.
  • zabezpieczenie skarp rowów przyzaporowych siatką, w celu ochrony przed bobrami.

Udrożnienie ujściowego odcinka rzeki Bug – etap I - na długości 2,6 km, kubatura robót 600 tys. m3,  to pierwszy etap większego projektu  pt. „Udrożnienie ujściowego odcinka rzeki Bug od ujścia do rz. Narew do km 5+000”. Podstawowym celem udrożnienia koryta jest ułatwienie spływu lodów i zmniejszenie groźnych spiętrzeń zatorowych, które wielokrotnie w przeszłości zagrażały mieszkańcom miejscowości Cupel, Kania Polska i Kania Nowa, czyli wioskom usytuowanym na terenach zagrożonych powodzią.

Wszystkie projekty były finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (85%) i budżetu państwa (15%). Koszty wykonania tego typu prac remontowych są ogromne i wyniosły odpowiednio dla projektu I – ponad 9 mln. zł, projektu II -  ponad 4 mln. zł i projektu III - ponad 5 mln. zł..

Wzrost bezpieczeństwa mieszkańców będzie miał swoje odzwierciedlenie w planach zagospodarowania przestrzennego gminy, gdyż w najnowszych opracowaniach map zagrożenia i ryzyka powodziowego tereny wyróżnionych powyżej miejscowości nie zostały ujęte jako tereny bezpośredniego zagrożenia powodzią.

Zgodnie z opublikowanymi na www.isok.gov.pl mapami  zagrożenia powodziowego dla obszaru obejmującego miejscowości Cupel, Kania Nowa, Kania Polska i Nowa Wieś  prawdopodobieństwo  wystąpienia  powodzi  jest  niskie  i wynosi  raz na  500 lat  q  0,2 %.

Sądzę, że ta informacja w przededniu nadchodzącej zimy i nieco później wiosennych roztopów jest bardzo istotna dla zainteresowanych, którym tą drogą składam najlepsze życzenia z okazji nadchodzących świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku.

Burmistrz Miasta i Gminy Serock
Sylwester Sokolnicki

  • -
  • -
  • -
  • -
  • -
  • -
  • -
  • -
  • -
  • -
  • -
  • -
  • -
  • -
  • -
  • -
  • -
  • -