Rotator zdjęć

Główna treść strony 2016

Referat Spraw Obywatelskich i Urząd Stanu Cywilnego – Podsumowanie 2015 roku

Początek roku, to zwykle okres podsumowania roku ubiegłego. Poniżej przedstawiamy Państwu sprawozdanie z realizacji zadań wynikających z ustawy o ewidencji ludności, ustawy o dowodach osobistych i Prawo o aktach stanu cywilnego, realizowanych przez Referat Spraw Obywatelskich oraz Urząd Stanu Cywilnego.

Referat Spraw Obywatelskich

Statystyka rejestracji zdarzeń w ewidencji ludności za 2015 rok

  • zameldowania na pobyt stały - 540
  • zameldowania na pobyt czasowy ponad 3 miesiące - 133
  • zameldowania cudzoziemców - 41
  • wymeldowanie z pobytu stałego - 67
  • wymeldowania z pobytu czasowego - 207
  • urodzenia - 139
  • zgony - 129
  • dokumenty tożsamości - 1464
  • ilość wniosków o udostępnienie informacji - 225
  • ilość wydanych poświadczeń zameldowania - 197


W 2015 roku wszczęto 23 postępowania administracyjne dotyczące wymeldowania, oraz 1 postępowanie administracyjne dotyczące zameldowania danej osoby w lokalu.

            W powyższej sprawie wydano 24 decyzje administracyjne, w tym:

  • 9 - dotyczących wymeldowania z pobytu stałego danej osoby
  • 2 – dotyczące odmowy wymeldowania z pobytu stałego
  • 1 – dotyczącą zameldowania w miejscu pobytu stałego 
  • 12 - dotyczących umorzenia postępowania administracyjnego
  • od 1 decyzji odwołano się – decyzja utrzymana w mocy

Ogólna liczba mieszkańców miasta i gminy Serock na dzień 31.12.2015 r. wyniosła 13538:

  • w mieście - 4053
  • w gminie - 9485

Dla porównania liczba mieszkańców na dzień 31.12.2014 r. wyniosła 13384

  • w mieście - 4003
  • w gminie - 9381

Stan liczby ludności w porównaniu do 2014 roku wzrósł o 154 osoby,

  • w mieście o 50 osób
  • w gminie o 104 osoby

    Rejestr wyborców stałych

Do zakresu zadań referatu należy również prowadzenie rejestru wyborców stałych w wersji komputerowej i kartoteki ręcznej, który musi być i jest na bieżąco aktualizowany.
Z powyższego również sporządzane są kwartalne sprawozdania, które przekazywane są do Krajowego Biura Wyborczego w Warszawie.

Liczba kart zielonych na koniec roku sprawozdawczego wyniosła - 640

(Są to osoby, które zamieszkują na obszarze naszej gminy bez zameldowania na pobyt stały i na swój wniosek zostały wpisane decyzją do stałego rejestru wyborców)

Liczba kart różowych na koniec roku sprawozdawczego wyniosła - 64

(Są to zameldowani mieszkańcy, którzy zamieszkują poza naszą gminą i w innej gminie zostali wpisani do stałego rejestru wyborców)

Liczba wyborców ogółem według stanu na dzień 31.12.2015 r. wyniosła 11234.              

Pamiętając o młodych, zaczynających dorosłe życie, tj. o 18-latkach wręczono 6 osobom pierwsze dowody osobiste na uroczystej sesji Rady Miejskiej w Serocku w dniu 10 listopada 2015 roku.

Od 2010 roku była kontynuowana akcja ,,Zamelduj się w gminie Miasto i Gmina Serock”. Akcja miała na celu zachęcenie mieszkańców do zameldowania się na pobyt stały zgodnie z faktycznym miejscem zamieszkania. W powyższej akcji co setna meldująca się osoba została nagrodzona. W wyniku przeprowadzonej akcji- od jej początku zameldowało się 2748 osób. Akcja miała ważny cel społeczny, ponieważ każda meldująca się osoba odprowadza od uzyskanych przez siebie dochodów podatki, które zasilają budżet gminy. Dzięki temu pozyskuje się środki na realizację różnego rodzaju inwestycji.

 

Urząd Stanu Cywilnego

W 2015 roku sporządzono 253 akty stanu cywilnego, w tym:

- 7 aktów urodzenia:

a) 1 urodzenie

b) 6 aktów urodzenia sporządzonych na skutek transkrypcji

- 99 aktów zgonu:

a) 97 zgonów

b) 2 akty zgonu sporządzone na skutek transkrypcji

- 147 aktów małżeństwa:

a) 79 ślubów konkordatowych

b) 36 ślubów cywilnych

c) 30 ślubów poza lokalem Urzędu Stanu Cywilnego

d) 2 akty małżeństwa sporządzone na skutek transkrypcji

Od 1 września 2015 roku dokonano migracji aktów do Systemu Rejestrów Państwowych w ilości:

  1.  urodzenia: 207
  2.  małżeństwa-179
  3.  zgony-63

Czynności materialno-techniczne:

  1. sprostowanie aktów stanu cywilnego- 30
  2. uzupełnienia aktów stanu cywilnego- 7
  3. uznanie dziecka przez ojca- 1

Wydane decyzje o zmianie imion i nazwisk- 12

Wydano 680 odpisów aktu stanu cywilnego na wniosek osoby zainteresowanej:

- 632 odpisy skrócone,

- 29 odpisów zupełnych,

- 19 odpisów na druku międzynarodowym

Przypominamy, że od 1 marca 2015 roku obowiązuje nowa ustawa- Prawo o aktach stanu cywilnego. Jedną z wprowadzonych zmian jest możliwość zawarcia małżeństwa poza urzędem stanu cywilnego. Do tej pory małżeństwo można było zawrzeć w innym miejscu jedynie w szczególnych przypadkach, np. gdy jedno z przyszłych małżonków przebywało w szpitalu lub w zakładzie karnym. Nowe przepisy umożliwiają zorganizowanie ceremonii poza urzędem również innym osobom.

Para będzie musiała złożyć wniosek do Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego. Pamiętajmy, że dzięki zintegrowanemu Systemowi Rejestrów Państwowych możemy złożyć go w dowolnym urzędzie na terenie całego kraju. Możemy wybrać, inne niż urząd, miejsce ceremonii. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że musi być to miejsce gwarantujące zachowanie powagi i doniosłości ceremonii oraz bezpieczeństwa wszystkich uczestników. Decyzja o tym, czy zaproponowane miejsce spełnia te wymogi, należy do kierownika USC. W myśl nowych przepisów za zorganizowanie takiej uroczystości przyszli małżonkowie muszą wnieść opłatę w wysokości 1000 zł.

W związku z obchodami Narodowego Święta Niepodległości w listopadzie pracownicy Urzędu Miasta i Gminy w Serocku i Ośrodka Pomocy Społecznej odwiedzili najstarszych mieszkańców naszej gminy wręczając gratulacje.

Tradycją stało się wręczanie jubilatom medali za długoletnie pożycie małżeńskie. W roku 2015 zostało wyróżnionych 12 par, które w jednym związku małżeńskim przeżyły 50 lat. Jubilatów zaproszono do Sali Widowiskowej Centrum Kultury  i Czytelnictwa, gdzie odbyła się uroczystość.

Magdalena Kawałowska