Rotator zdjęć

Główna treść strony 2017

Korekty miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego gminy Serock

Na podstawie siedmiu uchwał Rady Miejskiej w Serocku podjętych w kwietniu i czerwcu 2017 roku, zapoczątkowano proces korekty zapisów obowiązujących uchwał w sprawie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, które obowiązują na terenie miasta Serock oraz sołectw: Borowa Góra, Dosin, Dębinki, Izbica, Jachranka, Karolino, Ludwinowo Zegrzyńskie, Marynino, Skubianka i Stasi Las.

Prace prowadzone w obrębie przedmiotowych dokumentów obejmują swoim zakresem wyłącznie ustalenia dotyczące zasad realizacji infrastruktury technicznej i nie będą oddziaływać na możliwości zagospodaorwania poszczególnych działek. Ustalenia te mają natomiast kluczowe znaczenie dla gminy w procesie projektowania i uzyskiwania pozwoleń na budowę sieci uzbrojenia terenu. Zadaniem opracowywanych zmian jest uproszczenie procesu przygotowawczego, poprzedzającego budowę sieci kanalizacyjnych i wodociągowych na terenie gminy Serock.

Pierwsze projekty opracowywanych dokumentów są obecnie przygotowywane do przedstawienia pod ocenę Gminnej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej.

Pierwotnym założeniem podjętych przez Radę Miejską uchwał o przystąpieniu do sporządzania zmian obowiązujących miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego było również usunięcie z tych dokumentów regulacji w zakresie zasad i warunków sytuowania wolnostojących nośników reklamowych. Ich usunięcie pozwoliłoby ujednolicić obowiązujący na terenie gminy system zarządzania przestrzenią publiczną. Sprawa została jednak negatywnie oceniona przez Wojewodę Mazowieckiego, który posiadając uprawnienia nadzorcze względem działań władz samorządowych, wydał rozstrzygnięcia nadzorcze uchylające podjęte w sprawie uchwały Rady Miejskiej w Serocku, w części, w której dotyczyły one usunięcia z obowiązującego planu zasad i warunków sytuowania nośników reklamowych. Wojewoda oparł swój pogląd na stanowisku, że skoro obowiązujące przepisy nie dają Radzie uprawnień do ustalania tych zasad w miejscowym planie, to również ich wyeliminowanie z obowiązującego planu pozostaje poza zakresem kompetencji Rady Miejskiej.

Ponieważ rozstrzygnięcia nadzorcze Wojewody dotyczyły wyłącznie zmian w zakresie warunków i zasad realizacji nośników reklamowych, podjęte zmiany miejscowych planów będą kontynuowane w pozostałym zakresie.

Ref. Gospodarki Gruntami, Planowania Przestrzennego i Rozwoju