Kolej Zegrze-Przasnysz - podpisano umowę na dokumentację projektową
Docelowo połączy ona Serock, Pułtusk, Maków Mazowiecki i Przasnysz z ośrodkiem aglomeracyjnym – Warszawą. W ramach powstałego wstępnego studium planistyczno-prognostycznego wytrasowano trzy warianty, w których projektanci, wspólnie z samorządami, wypracowali najkorzystniejsze w wielu wymiarach opcje realizacji przyszłej infrastruktury kolejowej. W ramach budowy linii powstanie ponad 70 km torów kolejowych, przeprawa na Narwi oraz, w zależności od wariantu, od 11 do 14 stacji i przystanków.
Przypomnijmy: Projekt budowy linii kolejowej uzyskał dofinansowanie w ramach programu Kolej+ jako jeden z czterech projektów na Mazowszu. Dofinansowanie pokryje 85% kosztów prac projektowych i kosztów wykupu nieruchomości. Ponieważ projekt dotyczy budowy nowej infrastruktury kolejowej, zakres robót budowlanych wykracza poza ramy programu Kolej+, którego okres obowiązywania kończy się w roku 2028. Szacowane koszty inwestycji wyniosą ok 2 mld zł. Szacowany koszt prac projektowych i wykupu nieruchomości to ponad 300 mln zł.
Samorząd Województwa Mazowieckiego zadeklarował także uruchomienie 14 par pociągów na linii Zegrze-Przasnysz przez okres 5 lat od zakończenia inwestycji.
Partnerami projektu budowy Kolei Północnego Mazowsza są:
- Samorząd Województwa Mazowieckiego;
- samorządy powiatowe: legionowski, makowski, pułtuski i przasnyski,
- samorządy gminne: Wieliszew, Nieporęt, Serock (lider), Pokrzywnica, Pułtusk, Karniewo, Maków Mazowiecki, Szelków, Krasne, Sypniewo, Płoniawy–Bramura, gmina Przasnysz, Miasto Przasnysz
Osiemnaście samorządów wspólnymi siłami pokryje wkład własny na stworzenie dokumentacji projektowej wspomnianej linii. Jednym z najważniejszych partnerów tej inwestycji jest Sejmik Województwa Mazowieckiego, który przekaże na ten cel aż 24,5 m zł, czyli ponad 50% wartości zadania.
W ramach wykonanego wstępnego studium planistyczno-prognostycznego został wybrany wariant rekomendowany do dalszych prac.
Udostępniamy go z komentarzem TUTAJ.